Dnešné deti sa už učia pre rok 2068

Autor: Peter Halák | 4.9.2012 o 18:30 | (upravené 4.9.2012 o 18:39) Karma článku: 11,94 | Prečítané:  1598x

Každoročne so začiatkom školského roka sa zamýšľam nad otázkou, ako by mala vyzerať škola, ktorá pripraví deti na úspešný život. Dnešné deti, ktoré nastupujú do školy ako prváci, majú 6 rokov. Do školy budú chodiť 13 rokov kým zmaturujú, potom väčšina z nich ďalších možno 5 alebo viac rokov na vysokú školu. Pracovať začnú v roku 2030. A ak sa nezmení dôchodkový systém (určite sa zmení, však ho menia každé 4 roky), tak do dôchodku pôjdu najskôr v roku 2068.

 

Viete si to predstaviť? Dnešní prváci nastúpia do práce o 18 rokov. Pracovať budú v rokoch 2030-2068. Čo budú tieto deti potrebovať vedieť, aby sa uživili, uplatnili a aby boli šťastné v týchto rokoch?

Áno, možno si poviete, že aj rok 2000 bol dlho očakávaným rokom veľkých udalostí. Pamätám sa, ako sme v detstve písali úvahy o tom, čo bude v roku 2000. A písali sme o mimozemšťanoch, lietaní na Mars a podobných veciach. To bolo v čase, kedy sa ešte o internete ani nechyrovalo. Aspoň v našich končinách. Prišiel rok 2000, mimozemšťania nás neuniesli a ani na Mars nechodí pravidelná linka. Ale predsalen sa svet zmenil. Zrazu boli mobilné telefóny, internet, zrazu sme neboli za železnou oponou.

Pred 18 rokmi bol svet predsalen iný. Ľudia si našli zamestnanie, chodili do práce. Bolo výrazne menej povolaní, ktoré by sa dali vykonávať z domu. Nebol internet, všakže.

Dnes je veľa zamestnaní, ktoré mladí ľudia robia kedy chcú a kde chcú. Pracujú pre viac firiem, nemajú jedného zamestnávateľa. Doba vyžaduje ľudí, ktorí sa vedia prispôsobiť aktuálnym trendom, aktuálnemu vývoju. Vedia si sami aktívne prácu vymyslieť. Vedia sa rozhodnúť pre aktivitu, ktorá ich baví a vedia si nájsť ľudí a firmy, ktoré o ich aktivity majú záujem a zaplatia za ne. A svet funguje, rozvíja sa.

Veľmi veľa ľudskej práce nahradili roboty, stroje, počítače. Počnúc účtovníčkami a pisárkami, končiac robotníkmi za pásom. Prišli účtovné softvéry, CNC stroje do fabrík. Výrobné linky človeka potrebujú aby naprogramoval procesy, ale nie k montovaniu súčiastok.

A aj keď sa to nezdá, za 18 rokov sa výrazne zmenila štruktúra profesií a požiadaviek na ľudí. Zrazu všetci potrebujú angličtinu, potrebujú počítačové zručnosti, potrebujú vedieť pracovať v teame, musia mať komunikačné zručnosti. A ešte majú byť aj flexibilní.

Svet sa zmenil. A určite sa bude ďalej meniť. Za najbližších 18 rokov opäť nastanú zmeny, o ktorých dnes netušíme.

„Deti, dnešní prváci! Budete 18 rokov chodiť do školy! Trikrát toľko, ako ste doteraz žili. A viete prečo? Aby ste sa dozvedeli, naučili to, čo budete potrebovať v rokoch 2030-2068. Že neviete, čo to bude? Nevadí, ani my to nevieme. Nikto to nevie... Napriek tomu, budete do tej školy chodiť a budete 18 rokov počúvať, ako je dôležité to či ono, ako sa vám to všetko zíde."

Asi takto by mohlo vyzerať úprimné priznanie sa dnešným prváčikom. Kto sa im to ale odváži povedať? Asi nikto. Radšej ich podporujeme v tom, že sa naučia čítať, písať, počítať. Potiaľ je to asi v poriadku. To sú základné veci, ktoré človek naozaj potrebuje (aj keď nájdu sa už aj ľudia, ktorí sa zamýšľajú nad tým, že vlastne písanie už nebude potrebné - aj tak človek píše väčšinou na klávesnici alebo mobile).

Naše argumenty o potrebe navštevovať školu ale niekedy na druhom stupni základnej školy dochádzajú. Už nevieme deťom vysvetliť, na čo im to všetko bude. Prečo pani učiteľka dejepisu im nevie vysvetliť matematiku a oni (deti) ju vedieť musia. Prečo sa učia toľko vedeckých predmetov a málo sa učia byť tvoriví, flexibilní, málokedy pracujú v teame. A vôbec, prečo vlastne sedia v škole? Mohli by robiť toľko užitočnejších vecí, pri ktorých by sa naučili možno oveľa viac z toho, čo reálne budú potrebovať.

Pýtam sa teda rodičov, máte dojem, že dnešná škola tak ako je, dokáže pripraviť vaše deti na plnohodnotný život v rokoch 2030-2068? Alebo toto od školy ani nečakáme? Stačí, že sa nám škola postará o deti, kým sme my v práci?

Som presvedčený, že by bolo užitočnejšie, keby miesto množstva hodín trávených nad poučkami, definíciami, vzorcami, trávili naše deti čas nad vecami, ktoré budú naozaj potrebovať. Nad vecami, ktoré sa im zídu ešte aj v roku 2068. Deti potrebujú žiť svoj život a my dospelí im ho môžeme usmerniť tak, aby sa popri tom aj veľa naučili. Dobré sú tie školy, ktoré toto deťom umožňujú. Pomáhajú im žiť reálny život a usmerňujú ich. Častokrát ale my dospelí zavrieme deti do tried, kde ich nútime robiť veci, z ktorých väčšinu v živote nevyužijú. A už vôbec ich nebudú potrebovať v rokoch 2030-2068. Nožnice medzi reálnym svetom a svetom, s ktorým sa stretávajú deti v škole, sa čoraz viac roztvárajú. A tak namiesto toho, aby sa deti učili to, čo budú potrebovať v živote, sedia a nudia sa na nezáživných hodinách.

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

KOMENTÁRE

Koľko vzdelaných a talentovaných ľudí si môže Slovensko odpáliť?

Neútočme na seba, nepoužívajme slovník, ktorý nás vracia do obdobia mečiarovského gádžovstva, povinnosťou politikov je krajinu kultivovať.

PRIMÁR

Prečo by ste nemali ísť spať nahnevaní

Vedci objavili spôsob, ako sa lepšie vyrovnať so zlými spomienkami.


Už ste čítali?